Caroline Desomer (voorzitter & danslerares) : ‘Dansateljee Dendermonde is een privé-dansschool die elk schooljaar een uitgebreid lessenpakket aanbiedt aan meer dan 450 dansers. Vanaf 3 jaar oud : voor elk wat wils, met tal van stijl, maar altijd met eenzelfde passie. Tweejaarlijks tonen wij een staalkaart van talenten aan het grote publiek tijdens een heuse danshappening. Ook in 2019 stonden we weer op het podium: 4 shows, 2000 gevulde publiekszitjes.’
“Het was effenaf af ! ...
Op naar de volgende !”
Planning en flexibiliteit
Sporthal Dendermonde is telkens de thuishaven voor dit grote dansevenement. Een fantastische locatie, maar eentje die wel volledig moet omgetoverd worden om zowel dansers als publiek een onvergetelijk weekend te bezorgen.
Caroline Desomer (voorzitter & danslerares) : ‘De hele organisatie is best een huzarenstukje. Niet alleen de voorbereidende fase van dans- en technische repetities, maar ook het ombouwen van de sporthal tot een showlocatie, is best intens. Enerzijds werk je met gedreven amateurs die je pas kan inschakelen na de school- en werkuren. Anderzijds heb je een locatie die je maar kort ter beschikking hebt. Alles moet dus gebeuren op een paar dagen. En dat vraagt planning en flexibiliteit.’
En in hun zoektocht naar een bedrijf dat die 2 kernwoorden audiovisueel en sfeervol kon ondersteunen kwamen ze bij D-Dream terecht.
Alle puzzelstukjes passen
Caroline Desomer (voorzitter & danslerares) : ‘We hebben de markt verkend om de beste prijs- kwaliteitsverhouding te vinden. We willen een professioneel spektakel brengen, vanuit respect voor onze dansers en het publiek. Maar alles moet ook betaalbaar blijven. Je moet ook kunnen rekenen op een extern team dat niet alleen degelijk werk levert, maar eentje dat ook qua aanpak voldoende rust brengt in de hectiek die onvermijdelijk is bij een zo grootschalig dansevenement. En bij D-Dream vallen al die puzzelstukjes perfect in elkaar.’
Een dansshow met zoveel deelnemers is inderdaad geen standaard productie. Maar wel een project vol fijne uitdagingen.
Caroline Desomer (voorzitter & danslerares) : ‘De show bestaat uit 36 nummers. Elke choreografie heeft een eigen muziek- en dansstijl, maar ook een vormgeving in kostuums en licht die daarbij specifiek aansluit. Het is dus best alle zeilen bijzetten om dit op korte tijd op het podium te krijgen. D-dream zorgt daarbij voor de hele technische ondersteuning : van doeken voor de black box, tot licht- en geluidsmateriaal voor de ultieme showbeleving. Vooraf hebben we per nummer doorgepraat wat de specifieke verwachtingen vanuit onze organisatie zijn. De technicus gaat dan op zoek om die ideeën en verlangens in beeld en geluid om te zetten. Alles wordt door hen in een draaiboek gezet en grondig voorbereid.’
Een rollercoaster in een bedrijvige bijenkorf
En die grondige voorbereiding is geen overbodige luxe, zo blijkt. Want een dansshow gaat snel … razendsnel.
Caroline Desomer (voorzitter & danslerares) : ‘Vooraf alles goed doorpraten levert achteraf veel tijdswinst op. We hebben vier korte en intense repetitiedagen, telkens na de school- en werkuren. We voorzien – genoodzaakt – amper 30 minuten repetitie per dansnummer. En op die korte tijd moet alles gebeuren. Overdag kan de licht- en audioploeg wel voorbereidingen en correcties uitvoeren, maar ’s avonds is het een rollercoaster doorheen een bedrijvige bijenkorf. Maar met D-Dream lukt dat. Ze denken creatief mee, helpen een handje waar het onvoorzien nodig is. En vooral : ze blijven onder alle omstandigheden rustig … en dat worden wij dan ook.’
Tijdens de show zelf heeft de D-Dreamploeg best de handen vol.
Voor tal van aspecten dragen ze immers de eindverantwoordelijkheid.
Het was ‘effenaf af’!
Caroline Desomer (voorzitter & danslerares) : ‘Licht, geluid en projectie sluiten naadloos bij elkaar aan. De ‘Magische Reis’ die we in 2019 als rode draad doorheen onze voorstelling stopten, werd hierdoor ook echt tastbaar. De sferen kwamen zoals ze moesten zijn en het publiek leek te vergeten dat ze eigenlijk in een oorspronkelijke sportzaal naar een dansvoorstelling zaten te kijken. Zowel de dansers, de lesgevers, het publiek en wijzelf als organisatie hadden maar 1 oordeel over deze professionele D-Dream-aanpak : Het was effenaf af ! … Op naar de volgende !’